Google Analytics gerçek zamanlı analiz (Real Time)


              Google’ın istatistik servisi olan Analytics üzerinden sitenizdeki anlık ziyaretçileri incelemeniz mümkün. Genel istatistikleri gecikmeli olarak yansıtan Google Analytics, real time ismini verdiği bu özelliğiyle birlikte anlık olarak sitenizde olan ziyaretçilerin dünya üzerinde yerlerini, hangi sayfalarda gezindiklerini, nerelerden sitenize ulaştığı gibi bilgileri size sunuyor. 

Sitenize eklediğiniz Analytics kodunu sitenize eklemeniz bu servisi kullanmanız için yeterli olacaktır. Daha önceleri yerleştirmiş olan arkadaşlarında herhangi bir değişiklik yapmasına gerek yok. 

1 sene öncesinde tüm özellikleriyle beraber beta olarak yayına alınan bu özellik şimdilerde daha da geliştirilmiş durumda. Gerçek zamanlı verilere erişirken %100 bir bilgi akışı sağlayamıyorsunuz. 


Ziyaretçilerin hangi kanallardan geldiğinden tutunda, hangi işletim sistemini kullandığına kadar bir çok şeyi kişiselleştirdiğiniz takdirde görmeniz mümkün. Anlık olarak göremediğiniz bilgileri ise birkaç saat gecikmeli olarak genel bakış sayfasından değerlendirmeniz mümkün. 
 
Burada ise Google’da bulunmayan bir özellik kendini gösteriyor. Yandex Metrica‘da bulunan Webvisor özelliği ile sitenizdeki ziyaretçilerin hangi sayfalarda ne tür hareketler yaptığınızı görebiliyorsunuz. Real time kısmını iyi olarak geliştiremeyen Metrica servisine karşın, Analytics’in bu özelliğinin geliştirilmesiyle birlikte daha detaylı ölçümlemeler yapmanız kolaylaşıyor. 

Yandex Metrica’yı belirtme nedenim ise, sonuçları istatistik rapor sayfasına eş zamanlı olmasa bile bir iki dakika gecikmeyle Google’dan daha erken yansıtmasıdır. Henüz veritabanında kaç site bulundurduğunu bilmiyorum, Google Analytics kadar kullanıldığı zaman belki yansıma süresi Analytics gibi 1-2 saati bulabilir.

Bu yeni bir özellik değil, ben ise beta olarak belirtilen kimi özelliklerin daha da işlevli çalışır hale geldiği için bu yazıyı yazma ihtiyacı duydum. Profil ve kısıtlama seçenekleri beta sürümündeyken bu kadar esnek değildi. Şimdi ise anlık ziyaretçilerde de hedefler belirleyip skorlar oluşturabiliyorsunuz. 
 
Hangi sayfada hangi ziyaretçilerin olduğunu görseniz bile, bu ziyaretçilerin hangi sayfalara (yoğunluk ve istatistik olarak) geçiş yaptığını real time kısmında göremiyordunuz. Bu gibi özelliklerin anlık takip kısmına da konulması, analiz ve değerlendirmeyi kolaylaştırıyor diye düşünüyorum.

Güzel olduğunu düşündüğüm bir diğer özellik ise sosyal ağların otomatik olarak tanınma kısmının gelişmesi. Örneğin bir sayfanız Twitter’da paylaşılmış ve oradan ziyaretçiler gelmişse, bunları daha detaylı incelemeniz mümkün. 

Beta sürümündeyken anlık ziyaretçi süre aralığını belirleme özelliği bulunmazken şimdi hangi dakikalara arasında anlık ziyaretçilerin (çıkış yapmayanların haricinde) sıfırlanabileceğini kendiniz belirleyebiliyorsunuz.

  •  Yandex Metrica servisi Webvisor uygulaması
Gerçek zamanlı analiz hakkında Google’ın resmi Türkçe yardım sayfasına aşağıdaki bağlantıdan ulaşabilirsiniz;
Google Analytics dışında farklı hizmetler ile anlık ziyaretçi analizi yapabileceğiniz servisleri tanımak için aşağıdaki yazıdan devam edebilirsiniz;

Anlık ziyaretçi uygulamaları 
Beta olarak devam eden birçok özellik bulunmaktadır. Bunlar geliştirildiği zaman yazımı güncellemeyi düşünüyorum. 

Aynı zamanda Google’ın anlık ziyaretçi analiz sayfasına cep telefonunuzdan da ulaşmanız mümkün. 

Özelliklerin hepsi yansımasa da Google Play’de bulunan uygulama sayesinde, sade bir arayüz ile Analytics istatistiklerinizi inceleyebilirsiniz.