Dünyanın önde gelen teknoloji ve iş süreç yönetimi şirketlerinden
Xerox’un araştırma şirketi Buck Consultants iş analistleri, iş
dünyasında giderek yaygınlaşan Oyunlaştırma (Gamification) uygulama ve
yaklaşımlarının, çalışan tutum ve davranışlarını yönlendirdiğini
söylüyor.
Xerox Buck Consultans iş analistlerinden Kenneth Pflug ve Jose M.Jara’nın “Oyunlaştırma” uygulamalarını analiz ettikleri “İş yeri eğlenceleri ve oyunları çalışanları motive ediyor” başlıklı araştırma raporunda dikkat çeken açıklamalar şu şekilde sıralanıyor :
Çalışan sadakati yüzde 48 artıyor
Xerox iş analistleri, oyunlaştırma uygulamalarının çalışanlara yönelik öğrenme, beceri geliştirme, işe alışma, iş verimi artırma gibi konularda şirketlere büyük fayda sağladığını belirtiyor.
.
Çalışan sadakati yüzde 48 artıyor
Xerox iş analistleri, oyunlaştırma uygulamalarının çalışanlara yönelik öğrenme, beceri geliştirme, işe alışma, iş verimi artırma gibi konularda şirketlere büyük fayda sağladığını belirtiyor.
.
Aberdeen Group
araştırma şirketine göre şirketler, oyunlaştırma uygulamaları ile
çalışan bağlılığını yüzde 48’lere kadar artırabiliyor ve iş süreçlerini
yüzde 36 oranında hızlandırıyor.
Oyunlaştırma tekniğinin birkaç yıllık
geçmişi olmasına rağmen tekniği kullanan şirketlerin çoğu amaçlarına
ulaştıklarını vurguluyor.
Sonuç değil süreç önemli
Xerox iş analistlerine göre başarılı bir oyunlaştırma uygulamasının odak noktası, çalışanların zaten yapmak istedikleri işleri başarmalarına yardım etmek olmalı. Aynı zamanda çalışanlara farklı aktivite seçenekleri sunmalı ve hangisini seçecekleri konusunda özgür bırakmalı.
Sonuç değil süreç önemli
Xerox iş analistlerine göre başarılı bir oyunlaştırma uygulamasının odak noktası, çalışanların zaten yapmak istedikleri işleri başarmalarına yardım etmek olmalı. Aynı zamanda çalışanlara farklı aktivite seçenekleri sunmalı ve hangisini seçecekleri konusunda özgür bırakmalı.
Xerox iş analistleri bir oyunlaştırma uygulamasının uzun süreli
çalıştırılmasına gerek olmadığının da altını çiziyor. Esas amaç yeni bir
çalışma alışkanlığı yaratmak ve hedeflere ulaşmayı sağlamak olmalı.
Amaca ulaşınca oyun sonlandırılmalı, bir sonraki amaca veya hedefe kadar
oyun uygulamasına ara verilmeli.
Oyunlaştırmada iyi sonuçlara değil,
iyi sonuçlara yol açacak davranışlara ve süreçlere ödül verilmeli.
Bunları yaparken, herkesin motivasyonunu sağlayacak sihirli bir formülün
olmadığını da akıldan çıkarmamak gerekiyor.
Günümüzde şirketler iş hedeflerine ulaşabilmek amacıyla çalışan
motivasyonunu artırmaya büyük önem veriyor. Bu amaçla iş yerlerinde,
oyun ve sohbet odalarına, spor alanlarına yer veren işletme sayısı her
geçen dönem dönem artıyor. Ödül, ceza ve rekabet gibi oyun unsurlarının
iş hayatına uyarlanması olarak tanımlanabilecek bu yeni yaklaşım,
şirketlerin yeni motivasyon araçlarından biri haline geliyor.
Günlük hayatta da oyunlaştırma kullanılıyor
Oyunlaştırma uygulamaları iş hayatında olduğu kadar günlük hayatta da kendine kullanım alanı buluyor. 2013 yılında Moskova metrosunda yapılan bir uygulama ile oturma-kalkma anlamına gelen “squat” hareketini 30 kez yapan yolcular ücretsiz bilet alma hakkına sahip oldu. Oldukça rağbet gören uygulama sayesinde insanların spor yapma alışkanlığı edinmelerine yardımcı olundu; ayrıca belediye ile vatandaşlar arasında sıcak ilişkiler geliştirilmiş oldu.
Günlük hayatta da oyunlaştırma kullanılıyor
Oyunlaştırma uygulamaları iş hayatında olduğu kadar günlük hayatta da kendine kullanım alanı buluyor. 2013 yılında Moskova metrosunda yapılan bir uygulama ile oturma-kalkma anlamına gelen “squat” hareketini 30 kez yapan yolcular ücretsiz bilet alma hakkına sahip oldu. Oldukça rağbet gören uygulama sayesinde insanların spor yapma alışkanlığı edinmelerine yardımcı olundu; ayrıca belediye ile vatandaşlar arasında sıcak ilişkiler geliştirilmiş oldu.
Kurgu ve tasarım zayıflığı başarısızlık getirebilir
.
Xerox iş analistlerine göre “oyunlaştırma” uygulamaları genelde olumlu sonuçlar sağlasa da iyi tasarlanmadığı takdirde beklenen sonuçlar alınamayabiliyor.
Hatta dünyanın lider bilgi teknolojileri araştırma şirketi Gartner, oyunlaştırma sistemlerinin yüzde 80’inin tasarımlarının zayıflığı nedeniyle başarısız olacağını öngörüyor.
Gartner’in dikkat
çektiği tasarım unsuru, oyunlaştırma sisteminin her iş yerine veya
topluluğa özgü olarak kurgulanmasının önemini ortaya koyuyor.
Her
şirketin kendine has iş yapış şekli ve çalışanları olduğundan her iş
yeri için ayrı bir oyunlaştırma modeli uygulamak gerekiyor. Aynı zamanda
ödül ve başarı sıraları gibi sadece dışsal motivasyon unsurlarının öne
çıkarılması, işin en iyi şekilde yapılmasını sağlayan içsel motivasyonun
kaybına yol açabilir.
Oyunlaştırma içsel motivasyonu sağlamalı
.
Oyunlaştırma içsel motivasyonu sağlamalı
.
İş yerlerinde uygulanan oyunlaştırma uygulamalarında bugüne kadar
“sonuç” anlayışıyla çalışıldı. Bu anlayışa göre rüşvet olarak
nitelendirilen para ödülüyle zor veya talep görmeyen işler yaptırılıyor;
başarısız olunan işler için ise birtakım cezalar uygulanıyordu.
Çoğu
şirket tarafından kabul gören ve günümüzde uygulamada olan sisteme
Carnegie Mellon Üniversitesi’nden Profesör Jesse Schell ise karşı
çıkıyor:
“Birine bir şeyi yapması için rüşvet verirseniz o şeyden her
zaman nefret eder. Sebep oldukça basit. Para, başarı rozetleri,
sıralamalar, puanlar, hediyeler ve diğer ödüller dışşal
motivasyonlardır.
Eğer oyunlaştırılmış sistemin odak noktası bu ödülleri
toplamak olursa er ya da geç çalışanlar sadece ödüllere odaklanacak,
içsel dürtülerini kaybedeceklerdir. Sonucunda da işi yapmaya
başladıkları andaki motivasyonlarını kaybedeceklerdir.
kaynaklı
motivasyonlar sadece oyuncunun ilgisini çekmeye hizmet eder.
Oyunlaştırılmış sistemin esas amacı oyuncunun içsel motivasyonunu
bulmasına yardımcı olmak olmalıdır” diyor.
İş yerlerinde de benzer durumlardan bahsedilebilir. Her pazartesi sabahı yapılması gereken bir iş için, örneğin hazırlanacak bir rapor için, çalışanın içsel motivasyonunu sağlayacak uyarıcılar vermek yerine yalnızca ödül gibi dışsal motivasyon unsurlarının kullanılması, bir süre sonra çalışanın raporu düzgün bir şekilde yapmak için değil sadece ödül kazanmak için hazırlamasına yol açacaktır.
İş yerlerinde de benzer durumlardan bahsedilebilir. Her pazartesi sabahı yapılması gereken bir iş için, örneğin hazırlanacak bir rapor için, çalışanın içsel motivasyonunu sağlayacak uyarıcılar vermek yerine yalnızca ödül gibi dışsal motivasyon unsurlarının kullanılması, bir süre sonra çalışanın raporu düzgün bir şekilde yapmak için değil sadece ödül kazanmak için hazırlamasına yol açacaktır.
Peki bu durum, dışsal motivasyonlara dayalı oyunlaştırma uygulamalarının işlemeyeceği anlamına mı geliyor?
Xerox iş analistlerine
göre ne tür motivasyon yapılacağına, olaya ve konuya göre karar vermek
en doğru yaklaşım. Çünkü dışsal motivasyonun tek başına öne çıktığı
durumlar da olabiliyor.
.
.
Örneğin koli hazırlamak, paket yapmak gibi
sürekli tekrarlanan ve monotonluk içeren işlerin dışsal motivasyon
araçları ile ödüllendirilmesi gerekiyor.
Herhangi bir yardım kuruluşuna destek olmak için yapılmıyorsa, bu tür işlerde içsel motivasyonu sürekli hakim kılmak mümkün olamayabiliyor.
2018’de 5 milyar dolarlık oyunlaştırma pazarı
Oyunlaştırma sistemlerinin iş yerlerindeki kullanımının birkaç yıl içinde çok daha yaygınlaşacağı öngörülüyor. Gartner Research’e göre 2014’te 1400’den fazla küresel şirket oyunlaştırma sistemlerini iş yerlerinde uygulamaya başladı.
Herhangi bir yardım kuruluşuna destek olmak için yapılmıyorsa, bu tür işlerde içsel motivasyonu sürekli hakim kılmak mümkün olamayabiliyor.
2018’de 5 milyar dolarlık oyunlaştırma pazarı
Oyunlaştırma sistemlerinin iş yerlerindeki kullanımının birkaç yıl içinde çok daha yaygınlaşacağı öngörülüyor. Gartner Research’e göre 2014’te 1400’den fazla küresel şirket oyunlaştırma sistemlerini iş yerlerinde uygulamaya başladı.
Oyunlaştırma pazarının 2013’teki
büyüklüğünün yaklaşık 400 milyon dolar olduğu ve 2018’e kadar 5 milyar
dolara ulaşacağı tahmin ediliyor.