Canonical URL tekniği


             Google Webmasters Tools kullanan arkadaşların yaşadığı sorunlardan bir tanesi ise tekrar eden meta, başlık ve link yapılarıdır. Bir içeriğe birden fazla sayfa ve link yapısı ile ulaşmak, site içerisinde tekrarlanan içeriğe sebebiyet verir. 

Bu ise tek sayfadan ulaşılması gereken değerleri düşünür. Google’da listelenecek olan site sayfalarımız için yapılandırılması gereken önemli bir özellik diye düşünüyorum. 

Tekrar eden içerik sayfaları arasında kalan Google ve arama motorları hangi sayfanızın daha öncelikli olduğunu kimi zaman belirlemekte güçlük çekebilir. Yazılardan daha ön sıralardan olan etiketler ve kategori sayfaları gören site sahiplerinin ise unuttukları nokta standart link yapısı dediğimiz Canonical URL sistemidir.
 
Googlee-ticaret ve haber siteleri için oluşturduğu yardım sayfalarında da bunu açıkça dile getiriyor. Arama motorlarına uygun link yapısından bahsederken, sayfa içeriğine benzersiz bir link yapısından ulaşılması gerektiğinin altını çiziyor. 

Arama motoru dostu (Search Engine Friendly) bir site oluştururken nelere dikkat edilmesi gerektiğini Seo Nedir? başlıklı yazımda açıklamıştım, daha detaylı bir değerlendirme için aşağıdaki yazımı inceleyebilirsiniz;
  • Arama motoru dostu web site
SEF Url olarak adlandırılan ve site sahiplerinin önemsediği bu yapı ise hazır içerik yönetim sistemlerinde kolaylıkla düzenlenebilmekte. Bununla ilgili hangi noktaların düşünülmesi gerektiğini ise örnekleriyle birlikte aşağıdaki yazımda kaleme almıştım;
  • Arama motoru dostu link yapısı (SEF URL)
Canonical yapınızı Google’a standart bir şekilde belirtmek için rel=”canonical” belirtecini kullanmanız yeterli olacaktır. Meta bilgilerini girdiğiniz head kısmı içerisinde olacak şekilde oluşturduğunuz standart link yapısının nasıl belirtileceğine dair bir örnek;

<link rel=”canonical” href=”http://blogger-nedir.blogspot.com/canonical-url-teknigi-21.html” />

Yukarıda belirttiğim bir satırlık kodda href kısmına sayfanızın linki gelecek. 

Bu kısma ben okumuş olduğunuz yazının linkini yazdım, canonical ifadesini de link etiketinin içerisine koydum. Bu şekilde sayfaya ulaşımın standart ve daha anlaşılabilir olması için arama motorlarına bir bilgilendirme yaptım. 

Benzer bir başlık yapısı ve meta etiketleriyle birlikte kullanmak zorunda olduğunuz sayfaların Google’ da listelenmesini istemiyor ve benzeri olan başka bir sayfanızın asıl sayfanız olduğunu belirtmek istiyorsanız, bu özelliği kullanmanız yeterli olacaktır. Bu özelliği kullansanız bile link yapıları benzer olan sayfalar da dahil olmak üzere benzer içerikli etiket ve başlık yapıları aynı sayfalar oluşturmamanızı tavsiye ediyorum. 

Eğer bir CMS (içerik yönetim sistemi) kullanıyorsanız (WordPress, Joomla, Drupal ) gibi birçok popüler Seo eklentisiyle birlikte bu özellik kendiliğinden gelmektedir.