Reklamcılar
Derneği’nin hazırladığı Türkiye’deki reklam yatırımları çalışmasının
2015 yılı ilk 6 ay sonuçları açıklandı. Verilere göre ilk 6 aylık
dönemde dijital reklam yatırımları yazılı basın reklam yatırımlarını
geçti.
2014’ün ilk 6 ayına göre %7,81 büyüyen reklam yatırımları
toplamı 4.282 milyon TL’yi buldu.
Yatırımların %52’sini televizyon, %17.38’ini yazılı basın, %20.62’sini dijital, %6.7’sini
açıkhava, %1.95’ini radyo ve %1.28’ini ise sinema reklamları oluşturdu.
2015’in
ilk 6 ayında gazetelerin reklam yatırımından aldığı pay düşerken, net
reklam gelirinde de %3’lük düşüş gerçekleşti.
Gazetelerdeki düşüşü
dergiler de izledi. Toplam dergi reklamı yatırımı bir önceki yıla göre %7 oranında azaldı.
Geçtiğimiz yıl dergideki reklam yatırımı 54
milyon TL iken bu rakam bu yıl 50 milyon TL’de kaldı.
Reklam yatırımlarında düşüş gerçekleşen bir diğer mecra ise radyolar oldu. Toplam radyo reklamı yatırımı bir önceki yıla göre %5 oranında azaldı.
Bu rakama yerel reklam yatırımları dahil değil. Geçen yıl aynı dönemde 66 milyon TL olan radyo reklam yatırımı bu yıl 63 milyon TL’ye geriledi.
Açık hava reklamlarına yapılan yatırım ise yükselişte. Geçtiğimiz yıl 199 milyon TL olan toplam açıkhava reklam yatırımı bu yıl 214 milyon TL’ye ulaşarak %8’lik bir artış sağladı.
Bir diğer yükseliş ise sinema
reklamlarında yaşandı. Sinema reklam yatırımları bir önceki yıla göre %22 oranında arttı.
Geçen yıl 34 milyon TL olarak ölçümlenen
yatırım bu yıl 41 milyon TL’ye yükseldi. Dijital büyümeyi
istikrarlı bir şekilde sürdürüyor. Yılın ilk yarısında dijital reklam
yatırımı %22 oranında arttı.
Geçen yılın ilk yarısında 541 milyon
TL olarak gerçekleşen dijital reklam yatırımı bu yılın ilk 6 ayında 662
milyon TL’ye ulaştı. Bu rakamlara arama motorları da dahil.
2015 yılı sonunda tüm dünyada reklam yatırımlarının %5,3 büyüyerek, 574 milyar $ (USD) olması bekleniyor. Yatırımlarda başı çeken ilk beş ülke; ABD, Norveç, Avustralya, Kanada ve İsveç.
Reklam Yatırımının Gayri Safi Yurtiçi Hasıla’ya (GSHY) oranı açısından
bakıldığında ise dünya ortalaması binde 75 civarındayken bu oran
Türkiye’de binde 30-35 olarak gerçekleşiyor.
Ekonomik kriz yaşanan
ülkelerin Reklam Yatırımı / GSYH oranının Türkiye’nin üstünde olduğu
görülüyor. 2015 beklentisi ise bu oranın Türkiye için binde 30 olması
yönünde.
Haber Kaynağım :
http://zete.com/
http://onedio.com/