Bilgiye ulaşmanın kolay olduğu düşünülebilir, arama motorları, sosyal ağlar
derken bu olay biraz daha sıkıntılar doğurabiliyor.
Herkesin, her an
içerik üretebildiğini düşünürsek, bu gerekli ve gereksiz bilgilerle dolu
interneti daha verimli kullanabilmek için kimi
filtrelere ihtiyacımız var.
Arama motorları temel mantıkta bizim ulaşmak
istediğimiz sonuca dair kayıtlı tuttuğu bilgileri bize en iyi şekilde
sunmayı amaçlıyor.
Manipülasyona uğrayabilen bu listeleme tekniklerinin ve arama motorlarının
yeterli olmadığı noktalarda ise kişilerin veya kurumların oluşturduğu
kendi veri kütüphaneleri devreye giriyor.
Arşivlenmek istenen bilgilerin
dışında içerikleri barındırmayan bir sistem içerisinden temiz bir
istatistik çıkarıp, belirli kriterlere göre detaylı analiz yapma
amacıyla çıkan veri madenciliği kavramı, günümüzde birçok alanda
kullanılmaktadır.
Bu bilgilerin bulunduğu veritabanları içerisinde bilgi madenciliği (knowledge mining from databases), bilgi çıkarımı (knowledge extraction), veri ve örüntü analizi (data/pattern analysis) gibi amaca uygun işlemler yapılabilir.
Kullanıldığı alanlardan birisi de medya takip sistemleridir. Kişisel bilgilerinizin veya markanızın
medyadaki bilinirliğinden tutunda, belirli zaman aralıklarında ne kadar
tekrar ettiğine kadar birçok değerlendirme yapılabilir.
Medya takibi
ile uğraşan firmalar ise, gündelik çıkan gazetelerden internette
yayınlanan her yeni makaleyi (ilgili alandakileri kendi veritabanlarına ekleyerek) hafızalarına ekleyerek hızlı şekilde istedikleri zaman değerlendirebilecek halde saklarlar. Bu şekilde bilgi çöplüğüne
dönüşen platformları listeleyen sistemlerden farklı olarak, doğru
sonuçları sunabilecek ayrı bir sistem oluşturmuş olunur.
Bu tür
sistemleri oluşturmak için, bilgi saklama tiplerinden bu bilgileri
işleme alanlarına kadar ciddi bir yazılım
bilgisi gerekmektedir. İstenilen zamanda işlenebilecek doğru bilgiyi
sunabilecek bir sistem oluşturmak, kullanılacak olan alana göre farklı yoğunlukta ön çalışma gerektirmektedir.
Analiz konusunda ise reklam planlamaları yapan
ajanslar örnek gösterebilir. Herhangi bir ürünü alan kişilerin başka
hangi ürünler ile ilgilendiğini istatistiksel olarak değerlendirip ona
göre farklı girişimler ve çözümler ortaya çıkabilir.
Ya da bir sağlık kuruluşunda, daha önceki ve belirli bir süredir
tutulan kayıtlara göre; belirli bir hastalık ile gelen kişilerin daha
sonraları hangi hastalıklara yakalandığını araştırmak için, arama
motorlarından öte bu tür özel analiz sistemleri gerekmektedir.
Arama motorları bu sistemi her bilgi için
gerçekleştirirler ve herhangi bir alanda bir sonuca ulaşmak isteyen
kullanıcılara düzgün şekilde listelemeye çalışırlar. Bazı bilgileri
araştırmak için bu tür herkese açık olan sistemler gereksiz olan
bilgilerle dolu olabilir veya sağlıklı şekilde bilgi süzme kanallarına
olmayabilir.
Bunun için özel şekilde tasarlanmış veri madenciliği sistemleri devreye girer.