Google’da yapılan aramaların sonuçlandırılma süreci dört adımdan oluşur, ilk adım temel bir anahtar kelime aramasıdır.
Google, anahtar
kelimeleri barındıran sitelerin bir listesini oluşturduktan sonra,
sonuçlar aşağıdaki üç ilave adımla doğru sıraya dizilir:
Bulunan siteler içeriklerine göre derecelendirilir.
Sitelerin içeriklerinin aramanızla ne kadar ilintili olduğu analiz edilir.
Sitelerin içeriklerinin aramanızla ne kadar ilintili olduğu analiz edilir.
Sonuçlar özel bir Google teknolojisi olan PageRank’e (“sayfa değeri”) göre sıralanır.
Sitelerin içeriklerine göre derecelendirilmesi Google, sitelerin içeriğini taramak ve gelecekte kullanmak için indekslemek amacıyla web örümceği veya arama botu olarak adlandırılan bir teknoloji kullanılır.
Sitelerin içeriklerine göre derecelendirilmesi Google, sitelerin içeriğini taramak ve gelecekte kullanmak için indekslemek amacıyla web örümceği veya arama botu olarak adlandırılan bir teknoloji kullanılır.
.
Eğer herhangi bir web sayfasının kaynak koduna bakarsanız, kodun
<head> etiketiyle başlayan ve devam eden kısmında bazı anahtar
kelimeler ve tanımlar görürsünüz.
Web sitesini yapan kişinin siteyi ilişkilendirmek istediği konuları içeren bu parçacıklara meta etiketi adı verilir.
Web sitesini yapan kişinin siteyi ilişkilendirmek istediği konuları içeren bu parçacıklara meta etiketi adı verilir.
Arama botlarının en çok
baktığı meta etiketleri “keywords” ve “description” etiketleridir.
Meta
etiketleri içinde aynı zamanda “contact” ve “copyright” bölümleri de
bulunabilir.
İçeriğin ne kadar ilintili olduğunun analiz edilmesi
Elbette Google mühendisleri sizler için sayfaları teker teker analiz etmiyor; bu işi otomatik olarak yapan botlar ise analizi gerçekleştirirken etiketlerin nerede bulunduğuna, ayrıca kodun içinde <title>, <h1> ve <h2> gibi parçaların içinde bulunup bulunmadıklarına bakıyor.
.
Yani karşınıza aradığınız kelimeyi etiket
olarak içeren iki site çıkarsa, bu sitelerde aradığınız kelimenin hangi
sırada yer aldığı listelemeyi doğrudan etkiliyor.
Ayrıca sayfanın URL adresi de anahtar kelime taraması sırasında bir kriter olarak kullanılıyor.
Örneğin “antik kitaplar” şeklinde yapacağınız bir arama sonucunda listelenen siteler içinde www. ..... .com adresi, www. .... .com/index.pl?yayin=2266 adresinden önce listelenecektir.
Ayrıca sayfanın URL adresi de anahtar kelime taraması sırasında bir kriter olarak kullanılıyor.
Örneğin “antik kitaplar” şeklinde yapacağınız bir arama sonucunda listelenen siteler içinde www. ..... .com adresi, www. .... .com/index.pl?yayin=2266 adresinden önce listelenecektir.
Tabii Google’ın sıralama algoritmaları bu kadar basit değil ve algoritmaların tamamı dışarıya açıklanmıyor, ancak sıralamaya etki eden bazı temel algoritmalar yukarıda örneklediğimiz şekilde.
Sıranın PageRank değerine göre belirlenmesi
Google, sayfalan önemine göre derecelendiren PageRank algoritmasının patentine sahiptir.
PageRank algoritması, bir siteye verilen
bağlantıların niceliğini ve niteliğini analiz eder, ardından bu analiz
sonucuna göre siteye 0 ile 10 arasında bir puan verir.
PageRank algoritmasının temeli belirli bir sayfaya verilen bağlantılara dayanır, ayrıca bağlantıları veren sitelerin PageRank değerleri de kıstaslara dâhildir.
PageRank algoritmasının temeli belirli bir sayfaya verilen bağlantılara dayanır, ayrıca bağlantıları veren sitelerin PageRank değerleri de kıstaslara dâhildir.
Kısacası PageRank değeri komplike bir şekilde hesaplanmakta, ancak şu gibi bir durumda önemini yitirmektedir:
Tatile çıkanların alınacaklar listesi hazırlamasına yardımcı olan www. ..... .com adresindeki bir siteye verilmiş 30 tane bağlantı var.
Aynı konuda yayın yapan başka bir siteye ise 150 bağlantı verilmiş.
Bu durumda ikinci sitenin daha yukarıda görüleceğini düşünebilirsiniz.
.
.
Ancak ikinci siteye verilen bağlantıların çoğu binlerce ilgisiz bağlantı
içeren sitelerden verildiyse ve www. ..... .com’a verilen 30 bağlantının
hepsi de tatille ilgili içeriğe sahip sitelerde yer alıyorsa, bu durumda www. ..... .com bu konuda arama yapan bir kişi için daha üstte
listelenecektir.
Bir sayfanın PageRank değerini, eğer bilgisayarınızda Google Araç Çubuğu kuruluysa, bir web sitesinin PageRank değerini görsel olarak öğrenebilirsiniz.
Bir sayfanın PageRank değerini, eğer bilgisayarınızda Google Araç Çubuğu kuruluysa, bir web sitesinin PageRank değerini görsel olarak öğrenebilirsiniz.
Bununla birlikte bir çok parametrede sıralamaya etki etmektedir; yazının yayınlanma tarihi, bulunduğu ülke, dilbilgisine uygunluğu, sitenin güvenirliği, sitenin popüleritesi, kullanıcı eğilimleri, resim-konu ilişkisi, döküman orjinalliği, içeriğin aldatıcı olup olmaması, pageranka uyumluluğu, site açılış hızı, sitenin iç hızı, başka bir adrese ara bağlantı noktası olmaması, kelime-içerik uygunluğu, kullanıcı verileri, site analatiği, başlık-konu ilişkisi, etiket-meta-konu alakası, konu muhadilsizliği... gibi bir çoğu gizli tutulan algoritmalardan oluşan bir sıralama yöntemi vardır.
Kaynak: PCNet










